Carnaval

Categorieën: Recruitment
Vanaf 23 februari wordt ’s-Hertogenbosch voor 3 dagen omgedoopt in Oeteldonk. De stad wordt een dorp. De prins komt op bezoek en de burgemeester geeft de sleutel van de stad aan de Peer.
Heel veel protocol als omlijsting van een prachtig feest.

De basis van het Oeteldonkse carnaval ligt eigenlijk heel erg dicht tegen het recruitment vak aan.
Toen in 1882 de basis werd gelegd voor het spel was het uitgangspunt dat alle rangen en standen moesten wegvallen. De notaris danst met de winkelbediende en de dokter heft het glas met de voddenboer. Een uniek fenomeen, zeker in die tijd.

Nog steeds zien Oeteldonkers er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Een boerenkiel of boerenjasje met mooie emblemen en versierselen. En nog steeds vallen met carnaval alle rangen en standen weg.

Iedereen praat, proost en feest met elkaar. Een grote stad wordt een klein en intiem dorp.

En daar zit voor mij een mooie link naar recruitment. Want, waarom kijken wij zo naar cv’s en carrières? Waarom vinden wie die zogenaamde rangen en standen zo belangrijk?
Als we allemaal onze spreekwoordelijke boerenkiel zouden aantrekken dan wordt er ineens verbinding gelegd tussen mensen. En sommige mensen passen wel in jouw polonaise en andere niet. En dat komt niet om wat ze zijn, maar om wie ze zijn. Een klein maar oh zo belangrijk verschil.

In een arbeidsmarkt waar volop schaarste is, vallen mensen die “te oud” zijn, “te jong” zijn, een exotische achternaam hebben of niet voldoen aan alle eisen in de eindeloze zee van “bullits” nog steeds buiten de boot.
Waarom? Misschien wel omdat we te veel letten op de rangen en standen en vergeten iedereen een kiel aan te trekken.

Ik nodig iedereen die dit leest uit voor een experiment. Kijk nou eens bij 1 van je vacatures naar wat er écht nodig is. De kern van de opdracht die er ligt. Geen eindeloze lijst aan wensen, maar 3 of 4 elementen die het verschil maken voor nu en de toekomst.
En met die kennis ga je naar je kandidaten kijken. En dan echt alleen met die kennis. Je gaat met de mensen in gesprek en gaat samen kijken of er een match is.
Dan ben je aan het selecteren op toegevoegde waarde. Dan draag je bij aan de wereld van (over)morgen en dan laat je zien waar je voor staat.

Trek je kandidaten een kiel aan en vergeet de rangen en de standen.
Zet de wereld eens op jouw eigen manier op z’n kop.
blog_image:article_cooble_15821929055e4e5909afb7a.jpg:end_blog_image

Reageer

Jan Karel Sindorff
Auteur
Jan Karel Sindorff
Publicatie datum
20-2-2020 10:58
Deel dit artikel
Cooble gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.