Hoe je nieuw talent in drie stappen het beste virtueel kan aannemen

Categorieën: Recruitment

Het aannemen van nieuwe werknemers gaat nu voor een belangrijk deel virtueel. Virtuele recruitment strategieën ontwikkelen zich nu zo snel en op zo’n manier waardoor het steeds minder een obstakel is als kandidaten niet fysiek aanwezig zijn. Hoe meer dit proces zich online afspeelt hoe efficiënter en effectiever het selectieproces uitgevoerd kan worden en er ook nog eens kosten kunnen worden bespaard.

Een hoop voordelen dus om nu door te gaan met het wervingsproces. Maar hoe implementeer je deze strategieën op een succesvolle manier?

Hieronder 5 tips om de beste virtuele recruitment strategie op te zetten en uit te voeren:

Voorbereiding: Een eerste screening
Een standaard pre-interview proces is nodig wanneer het gaat om (virtueel) talent aannemen. Hierdoor heeft het team meer tijd voor het verzamelen van informatie die niet op de kandidaten cv’s staan. Op deze manier blijft er meer tijd over om de kandidaten goed te leren kennen. Een perfecte kandidaat op papier is misschien toch niet zo perfect als je wat verder kijkt, terwijl een kandidaat die niet de ideale achtergrond heeft misschien als persoon juist wel het talent is dat de organisatie nodig heeft.

Het interview
Een telefoongesprek is altijd goed, maar we hebben nu de kans om verder te gaan en te kijken naar het digitaliseren van alle aspecten van het proces. Er wordt nu steeds meer gebruik gemaakt van het digitaal interviewen van kandidaten. Het is een goede manier die je de mogelijkheid geeft om ook te letten op persoonlijkheid, communicatie, lichaamstaal en hoe goed de kandidaat zou kunnen passen in de cultuur binnen je bedrijf. Als er iets is wat we mee zouden kunnen nemen van deze periode, is het wel dat het interviewen van kandidaten via een eerste gesprek via video gewoon heel goed kan werken.

Het wordt makkelijker om kandidaten in te plannen omdat locatie en reistijd geen probleem meer zijn. Door deze tijdswinst blijft er meer tijd over voor het pre-screenen van kandidaten en het optimaliseren van je activiteiten.

Naast het reguliere video interview zien we ook al een aantal jaren de opkomende trend van het one-way video interview, waarbij de kandidaat vooraf een aantal vragen krijgt en zichzelf opneemt terwijl hij of zij de vragen beantwoordt. Het hele team kan de kandidaat dan evalueren in hun eigen tijd, terwijl werkende kandidaten minder stress hebben over het plannen van een interview tijdens hun werkdag.

Het houden van een video interview met meerdere teamleden, waarbij iedereen hetzelfde gesprek bijwoont voor evaluatie, verbetert de ervaring van de kandidaat. De kandidaat hoeft nu niet meer meerdere interviews met verschillende mensen te ondergaan, waarbij vaak ook vergelijkbare vragen worden gesteld.

Een voorstel maken
Je virtuele interview strategie was succesvol en je hebt je nieuwe collega gevonden. Jij bent er klaar voor, maar je weet niet hoe je het beste een arbeidsvoorwaardenvoorstel kunt maken in het huidige bedrijfsklimaat. Hier zijn een aantal punten waar je over na kunt denken voordat je gaat bellen:

Wie gaat de kandidaat (video)bellen? Wie heeft het meeste contact gehad met de kandidaat, en daardoor ook de beste relatie opgebouwd?

Hoe wordt het nieuws verteld? Zorg ervoor dat je enthousiasme overkomt bij de kandidaat. Dit zal ervoor zorgen dat het aanbod eerder wordt aangenomen, en dit legt de basis voor de volgende stappen.

Virtuele inwerkprocedure
Je kandidaat heeft jullie aanbod geaccepteerd en aangenomen! Wat nu?

Het is van belang dat de virtuele inwerkprocedure snel, efficiënt en ook heel persoonlijk is. Het is misschien niet traditioneel, maar zeker niet onmogelijk. Er zijn al een aantal hele mooie voorbeelden van organisaties die hier heel goed en creatief mee omgaan.

Zorg ervoor dat documenten digitaal kunnen worden ondertekend met software zoals Docusign of Hellosign.

Wees niet bang om kleine, of zelfs grote, aanpassingen te maken in je inwerkstrategie. Evalueer elk deel van het proces en vraag om feedback van je kandidaten. Probeer voor elk probleem een oplossing te bedenken en stel jezelf open voor het verbeteren van alle volgende ervaringen.

 

Virtuele werving strategieën blijven zich ontwikkelen, vooral in het huidige bedrijfsklimaat. Als we de beschikbare hulpmiddelen leren gebruiken en écht onderdeel maken van de selectie en onboarding strategie dan hebben we toch iets moois kunnen halen uit deze bijzondere tijden.

Reageer

Jan Karel Sindorff
Auteur
Jan Karel Sindorff
Publicatie datum
4-5-2020 11:45
Deel dit artikel
Cooble gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.