Personeel werven: Zo doe je dat!
Het vinden van goed personeel kan een lastige klus zijn
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het vinden van gekwalificeerd personeel uitgegroeid tot een van de meest complexe uitdagingen voor organisaties. Niet voor niets lezen en horen we dagelijks in het nieuws dat dit onderwerp aan bod komt. Nog nooit was het aantal werklozen zo laag in Nederland. Deze marktdynamiek, gekenmerkt door het lage aanbod van beschikbare kandidaten tegenover een hoge vraag naar specifieke vaardigheden, vergroot de moeilijkheid om niet alleen technisch geschikte, maar ook cultureel passende medewerkers te werven. In deze concurrerende omgeving is het essentieel om een strategische benadering van recruitment te hanteren. Dit omvat het toepassen van geavanceerde sourcing-technieken, het opbouwen van een aantrekkelijk werkgeversmerk en het grondig analyseren van de arbeidsmarkt. Wil jij als werkgever succesvol zijn in deze arbeidsmarkt dan vergt dat een combinatie van geduld, inzet, en creativiteit. Het doel is niet alleen het aantrekken van talent voor nu en de toekomst, maar ook het creëren van een omgeving waarin dit talent wil blijven en kan groeien.
Op een originele manier personeel werven
In de huidige arbeidsmarkt, waar traditionele wervingsmethoden vaak tekortschieten, is originaliteit in het aantrekken van personeel geen luxe, maar een noodzaak. Voorbeelden zijn:
- Creatieve wervingsstrategieën kunnen organisaties helpen op te vallen in een zee van concurrenten en de aandacht trekken van topkandidaten. Denk aan het inzetten van interactieve social media campagnes, het organiseren van unieke meet-and-greet evenementen, of het aanbieden van virtual reality bedrijfsrondleidingen.
- Het ontwikkelen van een goed referral programma. Door niet alleen de vacature, maar ook de cultuur en waarden van het bedrijf op een innovatieve manier te presenteren spreekt je als werkgever potentiële kandidaten aan. Dit is een goede basis voor een langdurige werkrelatie.
- Het inzetten van sourcing. Sourcing is niet meer weg te denken als wervingsmethode en is zeer effectief gebleken. Vooral binnen bepaalde doelgroepen kun je niet om sourcing heen. Het is hierbij essentieel dat de sourcers die ingezet worden ook op de juiste manier te werk gaan, dus niet het uitsturen van bulkberichten maar het uitsturen van persoonlijke berichten. Een persoonlijke benadering op een originele manier werkt in deze markt het best.
Al deze wervingsmethoden zorgen ervoor dat jij als werkgever je vacatures zo goed mogelijk voor nu maar ook voor de toekomst in kunt vullen. Een langdurige combinatie van deze wervingsmethoden is het sterkst.
Maak gebruik van storytelling
Door storytelling in te zetten bij het werven van personeel, creëer je een diepere connectie met potentiële kandidaten. Verhalen over het bedrijf, de mensen die er werken, en de impact die het werk heeft, maken het mogelijk om niet alleen kennis en expertise te benadrukken, maar ook de waarden van de organisatie te delen. Dit brengt de cultuur levendig tot uitdrukking en biedt kandidaten een kijkje achter de schermen. Storytelling kun je gebruiken in campagnes maar ook bij sourcing. Wat wij vanuit Cooble vaak doen is het gebruiken bij het benaderen van kandidaten. Op deze manier weten we de kandidaten nog beter te verbinden aan de organisatie.
Creatieve en onderscheidende vacatureteksten
Het schrijven van een creatieve en onderscheidende vacaturetekst is cruciaal om de juiste talenten aan te trekken in een competitieve arbeidsmarkt. Zo’n tekst doet meer dan alleen de functie-eisen opsommen; het vertelt het unieke verhaal van jouw organisatie, benadrukt de cultuur, en illustreert de impact die de rol heeft binnen het bedrijf. Door inclusief taalgebruik en een duidelijke weergave van de organisatiewaarden spreekt je tekst kandidaten aan. Dit helpt bij het aantrekken van personen die niet alleen gekwalificeerd zijn, maar die zich ook echt verbonden voelen met wat jouw bedrijf doet en waar het voor staat. Een goed geschreven, onderscheidende vacaturetekst is daarmee een sleutelinstrument in het opbouwen van een duurzame en betrokken workforce.
Referral Recruitment & Referral Sourcing
Referral is een zeer effectieve wervingsstrategie, vooral in een tijd waarin het vinden van de juiste kandidaten een uitdaging is. Door huidige medewerkers te stimuleren om hun netwerk aan te boren, vergroot je niet alleen het bereik van je werving, maar verhoog je ook de kans op het vinden van kandidaten die goed bij de bedrijfscultuur passen. Vaak is het ook zo dat referral kandidaten kwalitatief betere kandidaten zijn en kandidaten die langer in organisaties blijven werken. Met het oog op de toekomst dus erg interessant.
Wat nieuw binnen referral recruitment is is referral sourcing. Binnen Cooble zetten we dit bij sommige van onze klanten in. Dit werkt erg goed als er een goede referral programma is. De sourcer gaat dan actief de medewerkers af en gaat actief met elke medewerker het netwerk af van deze medewerker. Zo combineer je de 2 mooie wervingsmethoden van referral en sourcing en heb je een zeer krachtig instrument om in te zetten.
Instagram takeovers en wervingsvideo's
Instagram takeovers en wervingsvideo’s transformeren recruitment door een echt kijkje in het dagelijks werk te bieden. Laat werknemers een dag van hun werk delen op het Instagram account van het bedrijf. Daarmee geef je authentieke inzichten in je bedrijfscultuur en werkomgeving. Wervingsvideo’s voegen hier een extra laag aan toe door de visie, waarden en dynamiek van het bedrijf op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Deze strategie trekt niet alleen de aandacht van potentieel talent, maar versterkt ook je werkgeversmerk. Het directe, persoonlijke inzicht dat zo wordt geboden, maakt je organisatie aantrekkelijker voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, terwijl het tegelijkertijd de teamgeest en trots onder huidige werknemers bevordert.
Verzin een ludieke wervingsactie om de aandacht te trekken
Het inzetten van ludieke wervingsacties wordt steeds belangrijker in het moderne recruitmentlandschap. Ludieke acties, zoals een escape room uitdaging of een interactieve speurtocht, bieden een manier om de interesse van potentiële kandidaten te wekken en hen actief te betrekken bij het kennismakingsproces. Ze creëren een onvergetelijke ervaring die niet alleen het bedrijf onderscheidt van concurrenten, maar ook een dieper inzicht geeft in hoe het is om deel uit te maken van het team. Dit soort initiatieven moedigt kandidaten aan om hun ware zelf te laten zien, wat recruiters helpt om een betere match te vinden, niet alleen op basis van vaardigheden maar ook op culturele fit. Bovendien versterken ludieke wervingsacties het werkgeversmerk en bouwen ze aan een positief imago, waardoor een organisatie aantrekkelijker wordt voor toptalent.
Hulp nodig bij het werven van personeel?
Met onze jarenlange ervaring bij meer dan 100 organisaties hebben wij alles wel gezien op het gebied van recruitment en sourcing. Wij kunnen strategisch met je meedenken en operationeel met je meewerken. We zetten onze kennis van de markt graag voor jou in. Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op.
Ook interessant?
Personal branding, wat is het en waarom is het belangrijk?
Personal branding, wat is het en waarom is het belangrijk? In de wereld van recruitment is personal branding een essentieel onderdeel van
Ontdek de superkracht van sourcen
Ben jij een resultaatgerichte recruiter, HR-professional of sourcer? Wil jij jouw sourcingvaardigheden naar een hoger niveau tillen en leren hoe je...
Hoe behoud je young professionals in je organisatie?
Hoe behoud je young professionals in je organisatie? Wat de kracht is van een young professional in de organisatie Young professionals zijn
Hulp nodig bij het werven van personeel?
Met onze jarenlange ervaring bij meer dan 100 organisaties hebben wij alles wel gezien op het gebied van recruitment en sourcing.